Gjensidige Oppdal-Rennebu Brannkasse er et lokalt, selvstendig forsikringsselskap som i samarbeid med Gjensidige Forsikring sikrer økonomiske verdier for kunder i kommunene Oppdal og Rennebu.
Selskapet er organisert som et gjensidig forsikringsselskap, og er eid og styrt av kundene/medlemmene. Brannkassen ble grunnlagt så langt tilbake som i 1842, og feiret i fjor 175 år med sammenhengende forsikringsdrift. Selskapet ble etablert som et samarbeid mellom gårdbrukere for å sikre seg mot økonomisk ruin som følge av brann.
Gjennom årene har samfunnet og det norske forsikringsmarkedet utviklet seg voldsomt, og markedet domineres i dag av 3-4 store nordiske aktører, hvorav Gjensidige Forsikring er den største. I dag er det kun 15 selvstendige Brannkasser igjen som alle fortsatt har et samarbeid med Gjensidige Forsikring.
Selskapet er organisert som et gjensidig forsikringsselskap, og er eid og styrt av kundene/medlemmene. Brannkassen ble grunnlagt så langt tilbake som i 1842, og feiret i fjor 175 år med sammenhengende forsikringsdrift. Selskapet ble etablert som et samarbeid mellom gårdbrukere for å sikre seg mot økonomisk ruin som følge av brann.
Gjennom årene har samfunnet og det norske forsikringsmarkedet utviklet seg voldsomt, og markedet domineres i dag av 3-4 store nordiske aktører, hvorav Gjensidige Forsikring er den største. I dag er det kun 15 selvstendige Brannkasser igjen som alle fortsatt har et samarbeid med Gjensidige Forsikring.
Lokal aktør
Brannkassen i Oppdal og Rennebu har 5 ansatte som betjener rundt 2.500 kunder i segmentene privat, landbruk og næringsliv fra kontorene i Oppdal og Berkåk og sikrer verdier for flere milliarder. Som en lokal samfunnsaktør er det viktig å bli oppfattet som pålitelig og troverdig, da hele forretningsmodellen baserer seg på tillit fra kunder og samarbeidspartnere. Skadeforebygging og bidrag til kultur og idrett er en del av samfunnsoppdraget, og betydelige ressurser og midler har opp gjennom årene kommet slike prosjekter til gode, enten direkte fra brannkassen eller gjennom Gjensidigestiftelsen og Gjensidige Forsikring. Brannkassen har opp gjennom årene stått for erstatning for tapte verdier for mange titalls millioner, og den mest spesielle og en av de aller største er gjenoppbyggingen av Innset kirke etter brannen i 1995. |
Digitale tilpasninger
En stadig mer digitalisert verden gir et økende press på distribusjonsledd, og for små lokale finansaktører som brannkassen er det stadig mer utfordrende å skape rasjonell drift og samtidig opprettholde distribusjonskraft til å betjene markedet og møte økt konkurranse. Gjensidige ligger godt fremme i utviklingen. Lokalt jobber Brannkassen med å få kundene til å gjøre de enkle transaksjonene på nett slik at de kan benytte mer tid på den mer kompliserte rådgivningen.
Til tross for at forsikring er et komplekst produkt, opplever de at kundene blir mer selvbetjente på mindre og enkle prosesser som små endringer og å melde skade, men de har fortsatt behov for å snakke med en rådgiver for å bli trygg på å være riktig forsikret. En økonomisk gjennomgang gir kunden trygghet, oversikt og forståelse for egen økonomi og forsikringsbehov, derfor er muligheten for dette fortsatt viktig.
Selv om konkurransen er økende har brannkassen en sunn drift, god økonomi, og har de senere årene hatt en positiv resultatutvikling.
Dersom du ønsker å vite mer om Gjensidige Oppdal-Rennebu Brannkasse, kan du besøke nettsiden deres.
En stadig mer digitalisert verden gir et økende press på distribusjonsledd, og for små lokale finansaktører som brannkassen er det stadig mer utfordrende å skape rasjonell drift og samtidig opprettholde distribusjonskraft til å betjene markedet og møte økt konkurranse. Gjensidige ligger godt fremme i utviklingen. Lokalt jobber Brannkassen med å få kundene til å gjøre de enkle transaksjonene på nett slik at de kan benytte mer tid på den mer kompliserte rådgivningen.
Til tross for at forsikring er et komplekst produkt, opplever de at kundene blir mer selvbetjente på mindre og enkle prosesser som små endringer og å melde skade, men de har fortsatt behov for å snakke med en rådgiver for å bli trygg på å være riktig forsikret. En økonomisk gjennomgang gir kunden trygghet, oversikt og forståelse for egen økonomi og forsikringsbehov, derfor er muligheten for dette fortsatt viktig.
Selv om konkurransen er økende har brannkassen en sunn drift, god økonomi, og har de senere årene hatt en positiv resultatutvikling.
Dersom du ønsker å vite mer om Gjensidige Oppdal-Rennebu Brannkasse, kan du besøke nettsiden deres.